Jazda na ośnieżonej, śliskiej nawierzchni. Jak wyprowadzić auto z poślizgu

Największe wyzwanie stanowi jazda po ulicy całkowicie pokrytej śniegiem lub lodem, gdzie, jak się wydaje, każdy manewr może zakończyć się wpadnięciem w poślizg. Jak w takiej sytuacji bezpiecznie prowadzić auto, aby zminimalizować ryzyko poślizgu? Podstawą są oczywiście dobre opony zimowe https://noweopony.pl/opony/225/45/r17, które poprawią przyczepność i zminimalizują ryzyko poślizgu. A co robić, gdy już do poślizgu dojdzie?

Jak wyprowadzić auto z poślizgu?

Wielu kierowców zastanawia się: jak wyjść z poślizgu? Zachowanie w takim przypadku zależy od tego, jakie auto posiadamy i podczas jakiego manewru wpadliśmy w poślizg. Najważniejsze jednak jest, aby ograniczyć prędkość i dostosować ją do sytuacji na drodze, szczególnie w terenach zabudowanych. Ostre hamowanie, gdy nagle na drodze pojawi się przeszkoda (pieszy, uszkodzony pojazd) może nie przynieść żadnego skutku. Niezwykle ważną kwestią jest również odpowiednie ogumienie. Opony letnie, czy zimówki w złym stanie nie zapewnią odpowiedniej przyczepności, a auto może nie mieć szans na pokonanie nawet niewielkiego wzniesienia. Dlatego, jeśli stan Twoich opon pozostawia wiele do życzenia albo, co gorsza do tej pory jeździłeś na oponach zimowych przez cały rok, to czym prędzej odwiedź sklep internetowy z oponami https://noweopony.pl/opony/zimowe i wybierz odpowiednie ogumienie na zimę.

Poślizg w trakcie hamowania

Chcąc uniknąć poślizgu w trakcie gwałtownego hamowania spowodowanego np. wyjściem pieszego na ulicę, należy nauczyć się prawidłowo reagować. Styl hamowania powinien być uzależniony od samochodu, jakim jeździmy.

  • Auto z systemem ABS – należy jak najmocniej docisnąć pedał hamulca, nawet jeśli występuje mocne drganie.
  • Auto bez systemu ABS – należy hamować pulsacyjnie, czyli na zmianę wciskać i puszczać pedał hamulca.

Ten sposób hamowania powinien pomóc odzyskać przyczepność i zapewnić kontrolę nad torem jazdy. Niestety wyprowadzenie samochodu z poślizgu nie będzie możliwe, jeśli opony mają zniszczony bieżnik lub są nieprzystosowane do jazdy zimą.

Poślizg na łuku drogi

Do poślizgu na śliskiej nawierzchni często dochodzi na łuku drogi, podczas dość ostrego skręcanie. Ryzyko utraty przyczepności można zminimalizować, zmniejszając prędkość przed zakrętem i stosując dobre opony zimowe. Eksperci wyróżniają dwa rodzaje poślizgu: nadsterowny i podsterowny.

  • Poślizg nadsterowny – dochodzi do niego, gdy przyczepność tracą tylne koła, a tył samochodu zaczyna nam „uciekać” na któryś z boków. Rozwiązaniem jest skontrowanie kierownicy, czyli skręcenie jej w przeciwnym kierunku, do tego, w który odchodzą tylne koła. Jeśli tył samochodu odjeżdża w prawo, to kierownicę należy skręcić w lewo. Jest to trudny do opanowania poślizg, a dodatkowym problemem będzie wciśnięcie hamulca, który spowoduje zablokowanie kół. Nie należy również dociskać ani puszczać gazu. Najlepiej delikatnie go wciskając robić kontrę kierownicą, starając się delikatnie wyprowadzić pojazd.
  • Poślizg podsterowny – to sytuacja, w której tracimy przyczepność przedniej osi auta, co można zaobserwować, gdy samochód zaczyna wyjeżdżać przodem poza łuk skrętu. W takiej sytuacji najlepiej wyprostować koła jednocześnie puszczając pedał gazu. Po odzyskaniu przyczepności można ponownie rozpocząć manewr skrętu.

Jak więc widać, podczas poślizgu najważniejsze jest opanowanie i spokojna próba wyjścia z sytuacji. Nerwowe wciskanie pedałów, czy gwałtowne manewry kierownicą mogą dodatkowo powiększyć problem.