Ostatnio dość popularne stały się
badania ilościowe i jakościowe
, które mają za zadanie przynieść nam informacje na temat upodobań czy też potrzeb naszych klientów. Z reguły tego typu badaniami zajmują się wyspecjalizowane firmy, które potrafią w odpowiedni sposób zebrać potrzebne informacje.Badania ilościowe, czym właściwie są?
Badana ilościowe dostarczają nam odpowiedzi na pytania, o to ile jest czegoś lub jak często coś się dzieje. Wszelkie zdobyte informacje przedstawiane są w sposób liczbowy i pokazują nam częstość występowania danego zjawiska i zależności między danymi. Przeprowadzane są na próbie populacji, jednak dają nam możliwość wyciągania wniosków na temat całej populacji. Do najczęściej stosowanych metod przy badaniach ilościowych należy dość popularna ankieta. To dość popularna forma zbierania informacji, ponieważ nie jest wtedy wymagana obecność respondenta.
Osoby badane odpowiadają na pytania przy pomocy wcześniej stworzonego kwestionariusza. Badania ilościowe pozwalają nam uzyskać potrzebne informacje na temat opinii dotyczących badanych przez nas aspektów. Przeprowadzone badania ilościowe w formie ankiety pozwalają nam przeprowadzić badania na dużej grupie osób, a do tego zapewniają anonimowość oraz swobodę wypowiedzi ankietowanych. Przeprowadzenie badania jest naprawdę proste, koszty realizacji są niskie. Obecnie istnieją różne formy przeprowadzania ankiet, a do najpopularniejszych z nich należy ankieta pocztowa czy też internetowa.
Wykorzystanie badań jakościowych
Badania jakościowe przeprowadzane są w formie pytań, które zaczynają się od takich zwrotów, jak co dlaczego. Ich zadaniem jest poznanie oraz zrozumienie problemów, które podlegają obecnie badaniu. Z reguły testy ilościowe i jakościowe są od siebie ściśle zależne, a więc jedne nie mogą występować bez drugich. Tutaj do najbardziej popularnych narzędzi należy analiza danych, która opiera się na poszukiwaniu informacji w różnego rodzaju przekazach. Do zalet tej metody możemy zaliczyć różnorodność dokumentacji, dostępności oraz oszczędność czasu i pieniędzy. Kolejnym dość popularnym narzędziem jest oczywiście wywiad, gdzie pozyskuje się dane na podstawie rozmowy z respondentem, przeprowadzanej na konkretny temat, według ściśle określonych pytań. Oczywiście pytania zostały przygotowane przez specjalistów i zadawane są każdemu zgodnie z przyjętym scenariuszem. Cała rozmowa może być rejestrowana za pomocą video lub dyktafonu.
Badania ilościowe i jakościowe - zastosowanie
Obecnie próby ilościowe i jakościowe wykorzystywane są w marketingu dość często. Dostarczają one takich informacji, jak na przykład ile klient jest gotowy zapłacić za nasz towar lub usługę oraz jak często się na nią decyduje To dla firm sprzedażowych naprawdę ważne aspekty. Oczywiście dzięki badaniom jakościowym możemy też zgromadzić informacje odnośnie do tego, dlaczego klienci kupują nasze towary, jak często to robią oraz które towary najbardziej ich interesują. Niejednokrotnie pytamy naszych klientów również o to, ile są skłonni zapłacić za nasze towary i najbardziej do nich trafiający sposób reklamy. Zgromadzenie takich informacji pomoże nam w dużym stopniu przygotować najbardziej trafiającą do naszych potencjalnych klientów strategię marketingową. Może się to przyczynić do wzrostu naszej sprzedaży.
Badania ilościowe i jakościowe są bardzo przydatne, ponieważ dostarczają nam wielu przydatnych informacji, które pomogą w przygotowaniu odpowiedniej kampanii reklamowej. Niejednokrotnie poprzez prowadzeniu tego typu badań, przedsiębiorstwa zmieniały swoje zasady działania o 180 stopni, co znacznie przyczyniło się do poprawy sprzedaży.