Franczyza dla każdego - popularne firmy na każdym kroku

Polska gospodarka w ostatnich latach zauważa ogromną rozbudowę modelu prowadzenia biznesu na zasadzie franczyzy, możemy zauważyć ciągły jej rozkwit i rozbudowę a co za tym idzie wzrost jej rozpoznawalośći.

Czym jest franczyza

Najprościej mówiąc franczyza jest działalnością dla osób, które chcą stać się przedsiębiorcami prowadzącymi swój własny biznes, jednak nie mają żadnego unikatowego pomysłu na siebie i na nisze jaką chcą wypełnić. Według Europejskiego Kodeksu Etycznego Franczyzy franczyza to system sprzedaży towarów, usług albo technologii oparty na ścisłej i nieustannej współpracy pomiędzy niezależnymi prawnie i finansowo przedsiębiorstwami, to znaczy franczyzodawcą i jego franczyzobiorcami.

Dlaczego warto

System franczyzowy jest systemem, dzięki któremu przedsiębiorca ma gotowy biznesplan- nie trzeba szukać branży, obmyślać planu działania oraz standardów, wszystko dostaje się od franczyzodawcy. W zakresie wiedzy o asortymencie, prowadzeniu działalności czy też wiedzy o sprzedaży produktów lub usług franczyzodawca udostępnia swoje know-how na potrzeby przedsiębiorcy. Do dyspozycji przedsiębiorcy jest cały pakiet franczyzowy w skład którego wchodzi przede wszystkim zastrzeżony znak towarowy, którego wykorzystanie jest dozwolone tylko i wyłącznie na zasadach licencji, ponadto franczyzobiorca zaczyna korzystać ze sprawdzonych już systemów biznesowych.

Dodatkowe informacje: Więcej pomysłów znajduje się w raporcie - 30 popularnych franczyz - sprawdź więcej

Giganci franczyzy

Na zasadach działalności franczyzowej w Polsce możemy znaleźć wiele przedsiębiorstw w rożnych dziedzinach gospodarki. Jednak nieporównywalnie wśród innych króluje branża spożywcza i gastronomiczna.  W branży gastronomicznej do popularnych franczyz zaliczyć możemy niewątpliwie McDonalds, KFC, PizzaHut, Subway, Carrefour Express czy rozwijające się a jednak już coraz liczniejsze Pijalnie Wódki i Piwa czy Ministerstwa Śledzia i Wódki. McDnnalds to gigant wśród fastfoodów na całym świecie i stanowi niebywałą ikoną wśród tego typu biznesów. Jak możemy przeczytać na portalu franchising.pl: „W Polsce McDonald’s ma dziś ponad 70 licencjobiorców. Rekordzista prowadzi 15 restauracji. Na koniec minionego roku działało nad Wisłą blisko 440 restauracji McDonald’s, z czego 380 prowadzą franczyzobiorcy. W 2020 roku marka planuje ponad 20 nowych otwarć.”

Kolejnym asem wśród polskich biznesów franczyzowych stanowi Żabka- chyba obecna na niemal każdym większym polskim osiedlu. Niewątpliwie możemy określić ją jako fenomen biznesu franczyzowego wśród sklepów osiedlowych, co czyni ją najbardziej rozpoznawalną obecnie marką w swojej kategorii. Z roku na rok na zestawieniu można znaleźć coraz to nowsze przedsiębiorstwa, które decydują się na ten typ działalności, jednak w większości zestawień z roku na rok pewne dane stale się powtarzają.

Nie samym jedzeniem człowiek żyje

Franczyzodawcy zapewniając pomoc w otwieraniu swoich lokali zapewniają sobie nie tylko coraz to większy monopol w swojej branży, zyskują przede wszystkim rozpoznawalność oraz korzyści finansowe. Z bardziej niszowych, acz dalej rozpoznawalnych franczyz zaliczają się takie sieci jak Esotiq, Apteka Centrum Zdrowia, Aromanti, Berlin Doner Kebab, BikeCafe, Bobby Burger, Inpost, Mrówka, Stara Pączkarnia czy Travelplanet. Jak widać pomysł biznesowy opierający się na franczyzie jest prężnie rozwijającym się modelem w polskiej gospodarce i zauważyć można rozwój multifranczyzobiorców, polegającym na tym, że jeden franczyzobiorca prowadzi więcej niż jedną firmę. Trzeba jednak liczyć się zarówna z zaletami jak i z wadami, które płyną z tej formy współpracy.