9. OGÓLNOPOLSKIE SPOTKANIA PROFESJONALNYCH TEATRÓW AMATORSKICH

17- 19 LISTOPADA 2023 | ChDK | bezpłatne wejściówki na spektakle do pobrania w kasach ChDK i CKF Zorza

9. OGÓLNOPOLSKIE SPOTKANIA PROFESJONALNYCH TEATRÓW AMATORSKICH

17- 19 LISTOPADA 2023

To będzie prawdziwe święto teatru! Podczas trzech dni na deskach Chełmskiego Domu Kultury zaprezentuje się sześć teatrów. Zgodnie z ubiegłoroczną obietnicą w programie znajda się dwie propozycje dla najmłodszych widzów. Pomyśleliśmy również o młodzieży i dorosłych widzach. Jednym słowem – każdy znajdzie coś dla siebie! Wstęp na wszystkie spektakle jest bezpłatny.

Projekt dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 

Oto jak przedstawia się PROGRAM tegorocznych Spotkań:

PIĄTEK | 17 listopada

Godzina. 10.00

Teatr Nemno „Cyrk Hrynek” – spektakl dla dzieci.

Dyrektor “Cyrku Marionetek” zauważając publiczność chce odegrać za wszelką cenę spektakl. Dać popis. Do tego przedsięwzięcia wykorzystuje swoich aktorów- marionetki. Jedni bohaterowie spektaklu chętnie występują, inni natomiast są przymuszani do występu. Co z tego wyniknie-najlepszym określeniem jest- CYRK!

W spektaklu występują:
Pierrot i Kolumbina- zakochana para
Zenek-niesforny aktor
Rahul- najsłynniejszy jogin
Wesołek- najsłynniejszy żongler
Mau-Pa – figlarny rolkarz
Dyrektor Cyrku Hrynek- sprawca całego zamieszania
Reżyseria: Henryk Hryniewicki
Scenografia: Dagmara Jemioła - Hryniewicka
Muzyka: Adam Hryniewicki

Godzina 18.00 | 17 listopada

Teatr OdRuchu „Karma”

Spokojnie, to nic takiego. To tylko próba weselnej chałtury. Nie należy się szczególnie napinać ani starać. W końcu program artystyczny nie musi być wybitny. Zasadniczo – nie musiałby być, gdyby nie perfekcjonizm choreografki. Atmosfera staje się więc gęsta, co sprzyja poważnym tematom. Należałoby mimo wszystko postarać się nie poruszać kwestii niewygodnych, nie wspominając już o delikatnej sferze nierówności. Niedobrze byłoby też rozprawiać o istocie płci psychologicznej i społecznej, a nader wszystko nie powinno się wspominać o prawach, przywilejach i postawie obywatelskiej. Z pewnością, bohaterom spektaklu byłoby dużo łatwiej, gdyby nie stanowili podręcznikowych przykładów „lepszego i gorszego sortu”. Mimo wszystko, przedstawienie musi trwać: Trzeba trzymać fason, pion na wrotkach i nerwy na wodzy. I tak, każdy może trzymać się własnych przekonań (najlepiej w domowym zaciszu). Niegdyś Zosia spokojnie pleła swe ogródki, rwała ogórki albo karmiła kogutki. Dziś niejedna Zosia zdecydowanie wygląda poza ogródek i mierzy znacznie dalej. Ale czy każdy Tadeusz jest na to gotowy? 

Scenariusz i reżyseria:Michał Misza Czorny i Monika Szydłowiecka
Choreografia: Michał Misza Czorny
Asystent choreografa: Kacper Mucha
Kreacja i wykonanie: Bartosz Goździkowski, Alicja Hudeczek, Karolina Jędrzejko, Patrycja Marszałek, Kacper Mucha, Łukasz Walczak
Muzyka: Łukasz Poleszak (Wudec), Marek Bula
Reżyseria oświetlenia: Agata Toporek
Tekst: Michał Misza Czorny i Monika Szydłowiecka
Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia.

SOBOTA

Godzina 16.00 | 18 listopada

Teatr w Spódnicy „Kiedy wyjdziesz za mąż”

O kobiecie, która nie ma męża i rodziny, za to ma pracę, mieszkanie i pasje. O ciśnieniu społecznym. O obiadach rodzinnych. O stereotypach. O niezależności. O samokrytyce, z którą zmagamy się wszyscy. O tym, że inni wiedzą "lepiej" co dla nas dobre. O pragnieniu dzielenia z odpowiednim facetem swojego życia. O poszukiwaniu i braku poszukiwania. O dzieciach. O fajnych kolegach, a kiepskich partnerach. O rodzicach, którzy wspierają i rozumieją, a jednocześnie martwią się. O oczekiwaniach i o oczekiwanych rozczarowaniach. O rozczarowaniach jako takich. O życiu, które się toczy. O rzeczach, które się w życiu robi. O rzeczach, które przestaniesię robić, gdy będzie rodzina. O rzeczach, które będzie trzeba robić, gdy będzie rodzina. O marzeniach. O spełnianiu swoich marzeń i niespełnianiu marzeń najbliższych. O tym, że jest dobrze, kiedy wszyscy myślą, że jest źle. I o tym, że źle, kiedy wszyscy są pewni, że jest dobrze. O tym, kiedy w ogóle jest źle, a kiedy dobrze. O tym, że samotność jest OK. O tym, że samotność boli i jest fatalna. O losie i przypadku. O sensie, bezsensie. O sensie bezsensu i o bezsensie sensu. O zwykłych rozterkach, o nieprzespanych nocach, o pasjonujących projektach i po prostu o tym, że życie jest ciekawe.
Autor scenariusza: Marcin Wąsowski
Reżyseria: Marcin Wąsowski
Scenografia: Martyna Sabak, Joanna Podlodowska
Muzyka: Jakub Stasikowski, Martyna Sabak, Joanna Podlodowska
Obsada: Martyna Sabak i Joanna Podlodowska

Godzina 19.00 | 18 listopada

Czytelnia Dramatu „Kongres Futurologiczny”


Spektakl Teatru Czytelni Dramatu jest adaptacją satyrycznej i w wielu swoich wątkach proroczej powieści Stanisława Lema. Ostrze satyry, wymierzone przede wszystkim przeciw popularnym w latach 70. XX wieku futurologom, odczytane współcześnie, staje się krzywym zwierciadłem konfliktu między sceptycznym światopoglądem naukowym, a teoriami paranaukowymi i utopijnymi ideologiami. Z drugiej strony, powieść Lema, utrzymana w lekkiej konwencji, jest prawdziwym majstersztykiem słowotwórczym, feerią nieskrępowanej twórczości i zabawy. Pozwala więc, w teatralnej adaptacji, postawić pytanie nie tylko o możliwość wyjścia cało z konfrontacji z totalitarnym systemem, ale też zadać pytanie o granice wolności i twórczości w dziedzinie języka.
Szczególnym atutem spektaklu jest autorska muzyka, wykonywana na żywo.
Spektakl jest owocem spotkania dwóch twórców: reżysera Daniela Adamczyka i dramaturga Macieja Gorczyńskiego oraz ich teatralnych poszukiwań w bogatej twórczości Stanisława Lema. ,,Kongres futurologiczny" okazał się tekstem bardzo pociągającym oraz niezwykle aktualnym, satyrycznym i proroczym. Poruszane w nim z charakterystyczną dla Lema lekkością kwestie związane z modną w latach 70 XX wieku futurologią: przeludnienia, katastrofy ekologicznej, wojen, radzenia sobie z rzeczywistością za pomocą różnego rodzaju środków psychoaktywnych, zmuszają paradoksalnie do refleksji – w którym momencie jesteśmy jako cywilizacja, dokąd zmierzamy, jakie są możliwe lądowania?
Do tworzenia spektaklu, oprócz aktorów: Jarosława Tomicy i Michała Jóźwika, zostali zaproszeni znakomici muzycy: Jan Jaworski, Szczepan Pospieszalski, Joanna Szczęsnowicz, Jan Tarkowski. Współpraca z nimi zakładała skomponowanie muzycznej interpretacji „Kongresu futurologicznego”. Przy pomocy muzyki smyczkowej, trąbki, elektroniki oraz własnych głosów, tworzą na żywo tajemniczy świat science-fiction, funkcjonujący na scenie równorzędnie z aktorami.

NIEDZIELA

Godzina 12.00 | 19 listopada

Teatr Pijana Sypialnia „Bajka o słowach”- spektakl dla dzieci

Poznajcie Lotkę, odważną dziewczynę, która podróżuje po najdalszych zakątkach kosmosu. Wyrusza na pełną przygód misję, żeby pomóc swojej przyjaciółce Ewce.
W trakcie swojej wyprawy Lotka spotka Olka, który nigdy nie miał prawdziwego przyjaciela, zmierzy się ze Smokiem Cmokiem, który nie potrafi ziać ogniem, pomoże Mewie, która nigdy nie widziała morza, spotka Bałwanka Kulisia, który boi się zupełnie roztopić.
Przedstawienie zawiera w sobie również elementy interakcji z najmłodszymi widzami. Całość dopełnia muzyka na żywo i piosenki.
Jeśli dbamy o słowa, jak o kwiaty, to one mogą zmieniać świat wokół nas na lepsze. Słowa mają magiczną moc…

TWÓRCY:
Scenariusz, teksty piosenek, reżyseria: Sławomir Narloch
Muzyka: Daniel Zieliński
Scenografia: Aleksandra Gajek
OBSADA:
LOTKA – Aleksandra Gajek
EWKA / MEWA – Aleksandra Dudczak
OLEK – Konrad Komosiński
KULIŚ / PROFESOR ŁODYGA – Wojciech Gawrych
SMOK CMOK – Mikołaj Sierociuk

ORAZ ORKIESTRA TEATRU PIJANA SYPIALNIA

Godzina 18.00 | 19 listopada

AST Kraków „Ojcowie”

Spektakl traktuje o ojcostwie postrzeganym z perspektywy młodych mężczyzn – wciąż bezdzietnych, będących jednak w wieku, w którym o tacierzyństwie można myśleć już bardzo poważnie. Ten status „nieistniejącego, ale możliwego ojca” współdzielą wszyscy aktorzy, a spektakl opiera się na autentycznych doświadczeniach i subiektywnych odczuciach wszystkich twórców. Snucie wizji o sobie samych w roli taty automatycznie wywoływało wspomnienia ojcostwa doświadczanego z perspektywy synów. Ten wątek okazał się fundamentalny. Dopiero rozliczenie się z paradygmatem zastanego ojcostwa i refleksja nad tym, co warto z niego ocalić, co zaczerpnąć, a co zmienić, stworzyło punkt odniesienia do rozważań nad następnym wzorcem. To przejście – od ojca poprzednich pokoleń do ojca przyszłości – wyznacza treść widowiska.

Spektakl Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie w reż. Błażeja Biegasiewicza pod opieką artystyczną i pedagogiczną Marcina Wierzchowskiego.

Tagi: 
ospta 2023