Oferty pracy dostępne na różnego rodzaju portalach zazwyczaj zawierają informację o proponowanej przez pracodawcę umowie. Najczęstszym rozwiązaniem jest rozpoczynanie współpracy na podstawie umowy o pracę, o dzieło lub zlecenie. Jednak oprócz tych kontraktów istnieje również tzw. lojalka, czyli umowa lojalnościowa. Pracodawca może poprosić o jej podpisanie przed rozpoczęciem współpracy. Sprawdź, co to dokładnie za dokument!
Co to jest umowa lojalnościowa?
Umowa lojalnościowa, inaczej zwana również „lojalką”, to dokument zawierany pomiędzy pracodawcą a pracownikiem tuż przed rozpoczęciem współpracy. Najczęściej wiąże się z nią zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec firmy. Obowiązuje on zarówno w okresie zatrudnienia pracownika, jak i po rozwiązaniu stosunku pracy. Jednocześnie tego typu umowa może stanowić potwierdzenie tego, że pracownik będzie pracował w danej firmie przez dłuższy okres czasu.
Dlaczego pracodawcy proponują umowy lojalnościowe?
Umowa lojalnościowa stanowi dla pracodawcy zabezpieczenie przed wyciekiem cennych informacji związanych z np. wprowadzaniem nowych rozwiązań. Aby móc usprawnić proces rozwijania firmy, pracodawcy często muszą dzielić się z pracownikami wrażliwymi i ważnymi informacjami. Ich rozpowszechnienie mogłoby prowadzić do poniesienia strat przez firmę. Właśnie dlatego umowa lojalnościowa jest świetnym rozwiązaniem. Równocześnie zakaz konkurencji sprawia, że firma może zabezpieczyć się przed nieuczciwym pracownikiem. Umowa ta również zawiera w sobie informacje o zakazie zawierania współpracy z innymi, konkurencyjnymi firmami.
Jakie są konsekwencje zawarcia umowy lojalnościowej dla pracownika?
Konsekwencje zawarcia umowy lojalnościowej są wymienione w dokumencie. Podczas podpisywania pracownik zobowiązuje się zachowywać ważne i potajemne informacje dla siebie i nie przekazywać treści innym firmom oraz nie podejmować z nimi współpracy. Łamanie ustalonych zasad może grozić karą pieniężną. Tego typu konsekwencje jednak spotkają pracownika dopiero po udowodnieniu jego winy przez pracodawcę. Przed podpisaniem tego typu dokumentu należy wystrzegać się wszystkich niejasnych punktów, a w razie pytań — wyjaśniać wszystko na bieżąco z pracodawcą.