Rodzaje instalacji gazowych – krótkie porównanie generacji

Gaz jest znacznie tańszy od benzyny, dlatego coraz więcej właścicieli aut decyduje się na montaż instalacji LPG. Zanim dołączysz do ich grona, musisz jednak wiedzieć, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojego samochodu. Poznaj rodzaje instalacji LPG i dowiedz się, czym się różnią.

Jakie znaczenie ma wybór odpowiedniej generacji instalacji LPG?

Poszczególne instalacje LPG różnią się od siebie budową oraz sposobem działania. Prawidłowy wybór generacji instalacji gazowej przekłada się zatem na jej współpracę z jednostką napędową oraz właściwą pracę samochodu. Źle dobrana instalacja sprawi też problemy techniczne. Czym się charakteryzują dostępne rodzaje instalacji? Poniżej znajdziesz ich krótki opis.

I generacja, czyli instalacje podciśnieniowe z ręczną regulacją

To najstarsze rozwiązanie, które działa podciśnieniowo oraz cechuje się brakiem jakiejkolwiek elektroniki. W instalacji I generacji ciekły LPG trafia przez wielozawór do reduktora, a następnie poprzez regulator o stałej wartości do miksera. Następnie dochodzi do zmieszania LPG z powietrzem, a mieszanka trafia do kolektora dolotowego i cylindrów. Instalacja jest najtańsza, ale przy tym najmniej precyzyjna (zużywa więcej gazu).

II generacja, czyli instalacje podciśnieniowe z elektroniczną regulacją

Instalacje II generacji posiadają sterownik elektroniczny, który dopasowuje proporcje mieszanki gazowo-powietrznej do panujących warunków (bazuje na odczytach z silnika). To rozszerzenie I generacji, które stosuje się w autach z jednopunktowym i wielopunktowym wtryskiem pośrednim MPI, wyposażonych w sondę lambda i katalizator.

III generacja, czyli wtrysk ciągły LPG w fazie lotnej

III generację instalacji LPG opracowano z myślą o silnikach wolnossących z wielopunktowym wtryskiem paliwa MPI. Gaz jest tu doprowadzany przez reduktor i parownik. Następnie dochodzi zaś do jego przekazania do każdego cylindra (osobno) przez wtryskiwacze gazu.

IV generacja, czyli sekwencyjny wtrysk gazu

W IV generacji dawkowanie gazu jest niemal tak precyzyjne jak benzyny. Jest to instalacja wielopunktowa, w której zasilanie gazem w fazie lotnej odbywa się za pośrednictwem elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy. IV generacja jest dedykowana nowoczesnym silnikom wyposażonym w wielopunktowy wtrysk benzyny.

V generacja, czyli sekwencyjny wtrysk gazu w fazie ciekłej

V generacja instalacji LPG wtryskuje gaz w fazie ciekłej. Odbywa się to sekwencyjnie w pobliżu kanałów dolotowych, w których to dochodzi do odparowania gazu. Jest to zaawansowany technologicznie rodzaj instalacji. Stosuje się go w silnikach wyposażonych w układy diagnostyki EOBD (wymagają bardzo precyzyjnego dawkowania paliwa).

VI generacja, czyli bezpośredni wtrysk LPG w fazie ciekłej

To rozwinięcie V generacji. Instalacja tego typu jest w pełni sterowana elektronicznie przez własny sterownik, który jest dobrany do modelu samochodu. Co ważne, gaz jest dostarczany bezpośrednio do komór spalania. Instalacja przeznaczona do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Instalacja LPG dopasowana do Twojego auta

Która generacja jest najlepsza w przypadku Twojego auta? To pytanie do specjalistów – lepiej nie ryzykować i udać się do profesjonalnego warsztatu. Dobrym wyborem będzie autoryzowany serwis STAG, największej marki z segmentu instalacji gazowych w Polsce. Wysokiej jakości, idealnie dobrane rodzaje instalacji gazowych do samochodów to gwarancja prawidłowego działania i bezpieczeństwa.